Midsummer Night Dream – 21 Lipca 2012

Mira Soyka Topor & Przemyslaw MirekMiroslawa Sojka Topor

Urodzona w polskich Tatrach, znana jest przeważnie polonijnej społeczności jako jedna z najlepszych wykonawczyń muzyki góralskiej. Jednakże Mirosława Sojka-Topór prezentuje o wiele więcej umiejętności: otrzymała solidne wokalne wykształcenie w jednej z najlepszych szkół muzycznych w kraju – Krakowskiej Akademii Muzycznej. Ukończyła również studia wokalistyczne w Chicago Roosevelt University w klasie soprano oraz otrzymała tytuł magistra sztuki na DePaul University. Dzieki swojej wyjątkowej muzycznej różnorodności zainteresowań potrafi dzielić doskonalenie klasycznego śpiewu z występami w grupie folkowej Goranie, z którą to nagrała już cztery płyty. W roku 2000 wystąpiła z wielkim sukcesem na Koncercie Pokoju w Orchestra Hall at Symphony Center zbierając wyjątkowe uznanie krytyków. Poradziła sobie również brawurowo z trudnymi partiami sopranowymi u Wojciecha Kilara, jako ochmistrzyni w Strasznym Dworze Moniuszki w Rosemont Theatre i w wielu, wielu innych przedsięwzięciach artystycznych w USA, Kanadzie i w Polsce. Jest również niezrównaną w ariach operetkowych dowodząc tego ponad wszelką wątpliwość podczas Nocy Wiedeńskiej PASO. Jej uroczy głos pozwala bez żadnych zastrzeżeń uznać Pania Mirosławę za jedną z najbardziej utalentowanych i obiecujących śpiewaczek w Chicago.

Przemysław Firek

Niewielu jest w Polsce artystów obdarzonych pięknym głosem: bas-baryton. Jeszcze mniej-obdarzonych tak bardzo sceniczną urodą i posturą. A wszystkim tym na pewno szczycić się może Przemysław Firek – solista Opery Krakowskiej.
Studia na wydziale wokalno-aktorskim ukończył w krakowskiej Akademii Muzycznej pod kierunkiem Wojciecha J. Śmietany. Na scenie zadebiutował jeszcze jako student śpiewając Skołubę w Strasznym Dworze Moniuszki w Operze Krakowskiej (1988). Rok później wystąpił w koncercie zorganizowanym w Warszawie przez Ministerstwo Kultury dla wybitnie uzdolnionych studentów szkół artystycznych. Jest zdobywcą III nagrody i dwóch wyróżnień na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym we Wrocławiu (1990), finalistą IV Konkursu im. Ady Sari w Nowym Sączu (1991) i laureatem Międzynarodowego Konkursu “Opera for Europe” w Londynie (1997). Był uczestnikiem kursów mistrzowskich prowadzonych przez Ryszarda Karczykowskiego (Kraków, 1997) i Helenę Łazarską (Wiedeń 1998). Ma w repertuarze m.in.: Szatana w Raju utraconym Pendereckiego, Scarpię w Tosce Pucciniego, Mefista w Fauście Gounoda oraz Zachariasza w Nabuccu Verdiego. W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej zadebiutował w sezonie 1998/99 rolą Szatana w Raju Utraconym Pendereckiego. W tym samym czasie nawiązał też współpracę z Teatrem Wielkim w Łodzi, występując tam w partii Escamilla w Carmen Bizeta. Podczas Międzynarodowego Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie (1998) zaśpiewał Hrabiego Ebbo w Czarnej Masce, a w ramach Festiwalu Beethovenowskiego w Olsztynie (1999) uczestniczył w wykonaniu IX Symfonii Beethovena. W tym samym roku śpiewał w Wiedniu Don Basilia w Cyruliku sewilskim Rossiniego. Występuje też repertuarze oratoryjno-kantatowym i z recitalami, koncertował w wielu krajach europejskich, w Japonii, Chinach i USA.